Karashimentaiko mayonnaise - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu Karashimentaiko mayonnaise - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu

Karashimentaiko mayonnaise

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

06 Februari 2008 | Japan, Kamakura

Ik weet het, ik weet het. In Japan is het eten erg lekker en hoef je dus NIET naar een fast-food tent! Ik schaam me ook diep voor deze culturele no-no. Maar laat ik mijn betoog beginnen met het feit dat het in ieder geval geen McDonalds was.

In Ofuna (recht voor het station pal naast de gevreesde Mc) First Kitchen. Vorig jaar was mijn eerste ontmoeting met First Kitchen toen ik een keer laat uit het internetcafe kwam en ik zit had in iets anders dan noedels of rijst.

De opzet van First Kitchen is geweldig. Je neemt een hotdog, hamburger of ander menu en je krijg de keuze van welke smaak frittes je daarbij wil. De keuze voor een bepaalde soort fittes was voor mij al soort van bepaald aangezien alle smaken in kanji stonden behalve de in westerse karakters geschreven BBQ-variant. Gelukkig voor mij is dat ook een fijne smaak voor fittes.

Daarna krijg je je eten en kan je zelf saus pakken van een tafel met allerlei flessen. Nu komt de reden van mijn terugkeer, de reden van mijn hele reis naar Japan, de reden dat ik Katori beoefen om een "reden" te hebben naar Ofuna te gaan, de reden voor de harmonie in het universum:

Karashimentaiko mayonnaise
(, karashi mentaiko)

In dit geval was mijn verslaving aan deze saus zelfs groter dan mijn terughoudendheid om Japans te spreken als het buiten de:
"welkom, waarmee kan ik u helpen"
"deze hamburger-set, alstublieft"
"welke patat en en welk drinken"
"BBQ en Sprite"
"hier opeten of meenemen"
"hier opeten"
"roken of niet roken"
"niet roken"
"alstublieft uw eten"
"dank je wel"
"dank u voor uw order"

Ik vroeg de dame achter de kassa of ik de saus ook kon kopen. Haar reactie was voorspelbaar: "Nee, dat is gratis". Ik heb haar wonder boven wonder uitgelegd dat het om een fles ging niet een beetje. En dat kon!!!

Voor 400 yen deel ik mijn kamer met een fles mayonaisse!!! Woohoo!!!

Tot slot nog even de engelse tekst op de fles:
"Serving delicious food is our goal.
So, we want everything you eat to taste great.
We hope our food will bring a smile to your face and
the delicious taste will always remind you of us.
We are FIRST KITCHEN"

Zo, nu beloof ik niet meer in Japan fast-food te eten...

  • 06 Februari 2008 - 03:38

    Nijn:

    ohw dear dus dat wordt noodles met mayo :P
    btw heb je mijn berichtje nog gehad over de dakkapel? ennnnn hoe was trainen?

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Februari 2008 - 11:52

    Renate:

    echte Japanse mayo:die moet wel heel bijzonder zijn!
    is het een speciale smaak ofzo?
    kus Renate

  • 06 Februari 2008 - 11:59

    Arjan:

    @nijn: Neeh, tempura met mayo. Noodles met mayo zou gek zijn. ;-) Trainen was erg leuk we waren met z'n 7-en.

    knufjes

    @Renate: Het is karashimentaiko smaak! Een soort pittige paprika. Hmmmm, heel lekker!

  • 06 Februari 2008 - 14:11

    Alma :

    Hoi Arjan,leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.Wat bijzonder:fietsen in Japan.Is er nog sneeuw? Hoe gaat het met je Japans? Goed om de 'ware reden'te weten van je reis naar Japan:). Nu snap ik het tenminste.
    Geniet ze.
    Liefs.Alma

  • 06 Februari 2008 - 15:25

    Wietske:

    lieve Arjan,
    ik was naar de kinderboerderij met jouw zus! Ik heb dieren eten gegeven, ik kreeg een rat op mijn schoot. En toen een cavia. Ik vond het leuk. En als ik er om de hoek woon kan ik misschien zelf, als ik groter ben. Ik vond het leuk dat ik de pony en de ezel mocht vasthouden.
    Ik wil ook weten: hoe heb je het in japan? Ik heb ook je filmpje gezien. Je was aan het zwaardvechten, ook met een stok. Mooi filmpje!
    Dinsdag heeft Annemijn bij ons gegeten. Ik mis je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg!
    Kusje
    Wietske (ook de anderen. Ja toch Mam?)

  • 06 Februari 2008 - 15:28

    Netje:

    Ik wist allang dat jouw enige reden voor het bezoeken van andere landen het vinden van de ultime Mayo is. Snap ik als geen ander! Al de beste knoflooksaus gevonden? Of hebben ze dat daar niet..., zal aan je denken als ik dat kleine potje opendraai.... jum! En dit weekend aan de aioli (schrijf je dat zo?). Proef je het al, nou nou? Jammer joh! Gnagna

  • 06 Februari 2008 - 16:41

    Iems:

    He broertje,

    En ook ik kan natuurlijk niet achterblijven met mijn berichtjes.
    Goed dat je de mayo kon kopen!
    Niels mocht jouw stand-in zijn om te rijden om Nike en ook verslaafd te raken.
    Helaas is Nike ziek (bronchitus, of hoe je het ook schrijft) en moet Niels dus nog even wachten.
    In Haarlem gaat alles lekker.
    Druk schema binnenkort:
    7 febr: afscheid nemen van Niels en binnenhalen Nico ( de nieuwe baas)
    8 febr; Theater
    19 febr: etentje van Taakstraf
    22 febr.: feestje Expersport
    26 febr: TARZAN, we zitten op rij 5 in de zaal!

    En dan daarna jou natuurlijk ophalen!
    Je auto leeft nog, is pas 12 keer afgeslagen :-(

    Liefs je zussie

  • 07 Februari 2008 - 01:46

    Arjan:

    @alma: Er zou vannacht sneeuw vallen maar dat is niet gebeurd. Misschien vanavond, het is wel helemaal helder en behoorlijk koud. Ik begin me steeds beter te redden met mijn beperkte Japans, maar mensen zeggen steeds minder dat mijn Japans erg goed is. En dat is een goed teken. Vorige keer hoorde ik datelke keer als ik iets ging kopen. :-) Fietsen in Japan is trouwens net zoiets als skeeleren en skateboarden in Nederland. Soms op het trottoir soms tussen de auto's. Heel verwarrend.

    @Wietske: Lieve Wietske, Ik vind het erg leuk in Japan, maar ook wel spannend omdat ik niet alles begrijp wat mensen zeggen en zij ook niet altijd als ik iets zeg. Leuk dat je al die dieren mocht vasthouden en op je schoot houden. Waren de dieren lief? Ik mis jullie allemaal ook heeeeeeeel erg! Kusje terug. Ook voor de anderen (Ja toch Netje?)

    @Netje: Japanners zijn niet zo van de knoflooksaus, maar bij First Kitchen hebben ze dat wel!!! Alleen niet zo lekker. :-( ultime mayo is fijn, maar nu mis ik de knofknof....

    @Iems: He zus, eindelijk een berichtje van je :-P... Jij hebt het haast nog drukker dan ik met al die activiteiten. Waar gaan jullie 8 februari heen? Wanneer mag Nike weer bereden worden? Rij maar lekker veel in mijn auto, dat is ze gewend en dan (hoop ik) dat je ook minder last van het afslaan hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kamakura

Japan 2008

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2008

Overgewicht!

01 Maart 2008

Last day in Japan...

29 Februari 2008

Yagyu shinkage ryu *under-construction*

28 Februari 2008

Tapas en okonomiyaki

27 Februari 2008

Get(r)ouwde rotsen bij Ise
Arjan

Actief sinds 02 Feb. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 19788

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 02 Maart 2008

Japan 2008

Landen bezocht: