Mets gebrek aan de "echte Japan-ervaring" - Reisverslag uit Ofuna, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu Mets gebrek aan de "echte Japan-ervaring" - Reisverslag uit Ofuna, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu

Mets gebrek aan de "echte Japan-ervaring"

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

07 Februari 2008 | Japan, Ofuna

Voor allen die twijfels hadden over mijn reservering van mijn kamer in het Japans: "Get ready to glote!".

Vorige keer had Hatekeyama mijn kamer daar geregeld. De goedkoopste kamer, dacht ik. Het was een klein kamertje met een bed en een piepklein douche/toilet/wastafelhokje. Wat ik niet wist was dat hij deze kamer (nu blijkt 1-na-goedkoopste) voor de prijs van de goedkoopste had geregeld. Ik had dus de goedkoopste kamer geboekt in de veronderstelling de hiervoor beschreven kamer te krijgen.

Toen ik incheckte, een paar dagen geleden, zeiden ze dat ze mij voor een paar dagen een grotere kamer gingen geven, voor dezelfde prijs. Ik werd naar de kamer geleid die ik de vorige Japan-trip ook had. Mijn aanname was dat ik later van kamer zou wisselen naar deze "grotere kamer".

Nu bleek eergisteren dat vannacht mijn laatste nacht zou zijn in de kamer waar ik tot nu tot verbleef. Let wel op, niet om te verhuizen naar een grotere kamer, maar om naar een nog kleinere kamer te gaan, zonder eigen toilet/douche/wastafelhokje in een klein hokje op de parkeerplaats. Als je dacht dat je nu kon stoppen met "the gloting" ............ FOUT!!!

De rede waarom ik niet wist dat daar nog een kamer was (naast het feit dat het helemaal niet aan het hotel vast zit, maar gewoon op de parkeerplaats) is dat ik eerder had aangenomen dat dat onderdeel was van het OPENBARE TOILET dat aan dit hokje vastzit. Ik zit dus letterlijk vannacht in een SHIT-hok!!!

Ik kan er ondertussen zelf ook wel om lachen, maar toen Hatakeyama gisteren met mij door Kamakura liep en hij vroeg hoe het in het hotel was, vertelde ik van de aankomende kamerwisseling. Hij vond het niet zo amusant als dat ik ondertussen begon te vinden. We hebben de rest van de middag niet naar tempels gekeken maar naar hotels om te vragen of ze plek hadden voor de komende 14 dagen. Natturlijk hadden ze allemaal geen plek, en waren veel te duur volgens hem (wat hij ook gewoon hardop zei als we nog bij de recepties stonden). Ik vond het nu ook minder leuk worden, want ik had al bedacht niet in hotel New Kamakura te blijven, maar ik had wel verwacht dat ik een alternatief zou vinden....

Laatste opties waren minshuku (soort japans guesthouse) "Komachi-so" in Kamakura en hotel "Mets" in Ofuna. Gisterenavond was ik al bij het Mets gaan informeren die haddan plek. Vanochtend naar Komachi-so die hadden geen plek.

De keuze is nu Mets in Ofuna of New Kamakura "outhouse".

Het Mets is vlak bij het station Ofuna waar ik elke dag heen ga om of te trainen of te werken (internetcafe) of allebei. New Kamakura is vlak bij station Kamakura. In het Mets heb ik een grote kamer met groot bed, flatscreen TV, roomservice, wek-service, laundry-service, ontbijt en... heel belangrijk: een fastoenlijk bureau en breedbandinternetaansluiting (gratis) op de kamer. In New Kamakura ... dat hebben we al besproken wat ik daar heb :-(.

Ik heb twee bezwaren tegen het Mets waardoor ik nu nog twijfel.
- Het kost 2x wat ik in Kamakura betaal
- Het is een westers hotel volgens westers format

Dat laatste is waar ik nog het meeste mee zit. Ik voel me in het Mets als een vis in het water, zelfs al de optie op de kamer nemen was een bekende ervaring met een gevoel van thuiskomen. Ik weet daar exact wat ik kan verwachten. Alle engels sprekende japanners in dit gebeid werken blijkbaar daar, want ik ben ze buiten het Mets nog niet tegengekomen. Allemaal hele fijne dingen als je op zakenreis bent. Maar ik kom hier voor de "echte Japan-ervaring" wat dat dan ook mag zijn....

De vraag is echter, vind ik die illustere "Japan-ervaring" wel in een openbaar toilet / slaapkamer?

  • 07 Februari 2008 - 07:48

    Bartosz:

    Misschien niet ideaal, maar je kan ook kijken of
    je kortere periodes kan reserveren. Dat je bijv.
    eerst een week in komachi-so gaat zitten (daar
    sliep ik destijds, aan te raden), en daarna
    verder ziet. Je kan altijd nog naar de Mets, al
    is het wel een extra keer verhuizen.

    Heb je de Kamakura Marriage Avenue al geprobeerd?

  • 07 Februari 2008 - 07:53

    Arjan:

    @bartosz: Ik zat vorige keer ook een paar dagen in komachi-so. Best goed inderdaad, maar ik wil niet heen en weer blijven verhuizen.

    Als het nu een volle week daar en een volle week Mets zou zijn, OK. Maar het zijn 2 dagen wel 1 dag niet 3 dagen wel achtige oplossingen.

    Ik ga voor het Mets, denk ik...

  • 07 Februari 2008 - 10:10

    Steph:

    Voor de 'echte' Japan-ervaring moet je natuurlijk lijden, anders is het niet authentiek... Het kan ook nog erger, dat je bij de sensei moet logeren...

    Enne, die sexy boots, was dat in Harakuju of in de Meiji-jingu? Heel authentiek Japans ook.

  • 07 Februari 2008 - 10:15

    Arjan:

    @Steph: Ja, inderdaad lijden. Tenzij je dat juist wil (vanwege een bepaald Japan-ervarings-ideaal), dan is lijden je juist laten verwennen in het Mets. Het is me nu duidelijk inderdaad. Of... bedoelde je dat niet? ;-)

    De boots waren op de burg voor Meiji-park naast Harajuku-station.

  • 07 Februari 2008 - 14:10

    Renate:

    ga nu maar lekker voor het luxe,dan regel ik dat je in Nederland een dagje/nachtje in een openbaar toilet mag zitten. :-) :-) :-) :-)
    laat maar weten wat je gaat doen!!!!

    liefs Renate

  • 07 Februari 2008 - 18:16

    Nijn:

    @ renaatje : :P:P:P:P:P:P

    my words exactly

  • 07 Februari 2008 - 18:41

    Netje:

    (Eppoh zegt dat ik het volgende wel kan zeggen....): mijn opa heeft ook een periode in Japan "gebivakkeerd" (ergens halverwege de vorige eeuw..) en had daar als ultieme Japan-ervaring het eten van hond (okay, het was het keffertje van de kamp-commandant!). Ook de accomodatie had veel weg van een openbaar toilet.
    Jaloers? ;-)

  • 08 Februari 2008 - 15:39

    Renate:

    He broer(tje)
    hoe gaat het ermee?
    ben je druk bezig de hele dag of ben je je ook lekker aan het ontspannen?
    vanavond gaan Iems en ik naar een concert v/d Egels (coverband van the Eagles)(o.a. hotel california)
    ga straks even met Mug en Krummel langs de weilanden bij de Vondelweg lopen.
    het is hier droog en best mooi weer.
    oh ja ik heb de dvd van Alles is liefde,die wil jij vast wel zien als je terug bent :-)
    ik schrijf je wel weer,ik weet nu even niks meer te vertellen

    liefs Renate

  • 08 Februari 2008 - 15:44

    Renate:

    daar was ik nog even,zaterdag komt er op national geografic een documantaire die secrets of Samurai heet,ken je die en moet ie worden opgenomen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Ofuna

Japan 2008

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2008

Overgewicht!

01 Maart 2008

Last day in Japan...

29 Februari 2008

Yagyu shinkage ryu *under-construction*

28 Februari 2008

Tapas en okonomiyaki

27 Februari 2008

Get(r)ouwde rotsen bij Ise
Arjan

Actief sinds 02 Feb. 2008
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 19784

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 02 Maart 2008

Japan 2008

Landen bezocht: