Zazen - Reisverslag uit Tokio, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu Zazen - Reisverslag uit Tokio, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu

Zazen

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

15 Februari 2008 | Japan, Tokio

De afgelopen dagen zijn mijn posts steeds minder frequent geworden. Voor mij zijn de afgelopen dagen dan ook "gewone" dagen geweest. "Gewoon"
is gewoon voor mij nu ik hier in Japan ben. In Nederland zien mijn dagen er heel anders uit. Hier in Japan houd ik me voornamelijk bezig met:
- Zazen
- Katori Shinto ryu
- Werk
- Daito ryu Aikijujutsu
- Kyudo

Verder ben ik natuurlijk ook aan het sight-seeing, maar daarvan worden jullie (in tegenstelling tot "gewone dagen") wel op de hoogte gehouden door. Ik de komende dagen wil ik posten wat ik in de bovenstaande "gewone" dag-vullingen zo'n beetje doe.

Beginnend met zazen.

Elke dag is er in Engaku-ji (Rinzai zen-tempel) in Kita-Kamakura (4 min met de trein van waar ik nu ben) een zazenkai (zazen-bijeenkomst). Leken zoals ik komen daar om zazen te beoefenen. Als ik zeg zazen beoefenen bedoel ik eigenlijk een uur stilzitten op een houten bankje.... :P

Deze zazenkai is van 6:00 tot 7:00. Om daar bij te zijn moet ik om 5:00 opstaan. (Daarmee bedoel ik dus 5:00 's ochtends!) Voordat jullie beeldjes van mij in lotus-houding met een sereen gezicht gaan gieten en goud schilderen ;) zal ik meteen maar eerlijk zijn en vertellen dat ik niet elke ochtend daarbij aanwezig ben. (Zowel fysiek als mentaal) Dit zal niemand van jullie die mij 's ochtends heeft meegemaakt verrassen. Dus, in volgorde van voorkomendheid:
- Ik ga na de zazenkai terug naar mijn hotelkamer om daar in te storten en om 10:00 weer wakker te worden
- Ik slaap tijdens de zazenkai
- Een combinatie van bovenstaande twee opties
- Als om 5:00 de wekker ga blijf ik stug de snooze-knop indrukken tot 10:00 (He jammer, zazen gemist :P)
- Ik zit een uur lang ontspannen, zonder te slapen en heb een goede zazenkai gehad

De zendo (zen-hal) waar we zitten is de Butsu-den (of Buddha-hal). Het is een erg mooie ruimte en het ruikt er naar antiekwas. In ieder geval ruikt het zo totdat de zazen begint dan ruikt het naar wierrook en honing. Het is er binnen net zo koud als buiten alleen er is geen wind. De vloer is er erg koud dus we zitten op houten bankjes/verhogingen langs de muren. De akoestiek is er zo, dat de bel tot een minuut na het aanslaan nog klinkt.

Vandaag was er geen zazen tijdens deze zazenkai, want vandaag (15 februari) is het Nehan-e de dag van Nehan (Nivana). De dag dat Gautama Buddha stierf. Voor het Buddha-beeld hing een groot doek met daarop Buddha op zijn sterfdag geborduurd. Daarnaast heb ik in plaats van 60 minuten gezeten maar slechts 15min gezeten tot de monniken binnenkwamen en ik 75min heb gestaan (op een ijskoude vloer, met alleen sokken en een soort slippertjes!!!!).

75minuten dat gekrijs van die monniken moeten aanhoren :P. Grapje natuurlijk. Ze hebben 75 minuten ceremonie gedaan en gechant. Echt bijzonder en bijzonder mooi. Ik ben blij dat ik vandaag was gegaan.Tijdens het chanten kwam de zon op en begon het buiten te sneeuwen, heel heel mooi.

Maargoed verder met de "gewone" zazen. In Hayama woont Issho (Fujita) met zijn gezin. Issho in een Soto zen monnik die 13 jaar in de VS heeft gewoont en les gegeven. Hij is nu 2-3 jaar terug in Japan en woont in een soort van Japanse Zaanse schans. De poort naar het terein is uit de 18e eeuw het theehuis en de zendo (zen-hal) zijn nog ouder. Allemaal gebouwen van andere delen van Japan die hierheen zijn getransporteerd, door de huidige eigenaar of een aantal generaties eerder al. Issho heeft ook een zazenkai waar ik heenga op de zondagochtend. Van 8:00 tot 12:00. Behoorlijk lang dus, maar gelukkig om een normale tijd. Hoewel om hiervoor op tijd te zijn om 6:00 op moet staan.

Deze zazenkai is zo lang dat ik niet daarna nog op mijn hotelkamer in slaap val. Dus een natuurlijk resultaat is het in slaap vallen gebeurd tijdens zazen. Gelukkig zit je bij Soto-zen met je neus naar de muur dus niemand kan zien dat je je ogen dicht hebt.... Verder ga ik volgende week nog wat eten met Issho en zijn familie. Naast een "zen"-knakker is hij namelijk ook een "normale"-knakker (duh!) met wie je over YouTube-filmpjes en andere mondaine dingen kan praten.

Tot zover zen.

  • 15 Februari 2008 - 05:10

    Nijn:

    heb je ook daito ryu gedaan? wistik nie!
    :)

  • 15 Februari 2008 - 06:05

    Wiets En Brecht:

    Lieve Arjan,
    dank je wel voor de kaarten! We nemen ze mee naar school om aan juf te laten zien (als de juf van Brechtje dat maar goed vindt!).
    Kussies

  • 15 Februari 2008 - 07:27

    Arjan:

    @nijn: Ja, daarom zat ik terug in de trein uit Tokio woensdag. Ik kwam toen ook net uit zo'n eetcafe met Okamoto-sensei net als de rest van de trein. Maar ik kon natuurlijk niet drinken, ik heb een ziekte weet je wel....:-P

    Misschien ga ik ook nog een andere daito-ryu variant doen die een van de leerlingen van H. ook traint. Dat hoor ik morgen.

    Morgen wordt trouwens een erg drukke dag:
    - Zazen 6:00-7:00
    - Aikido 11:00-13:00
    - Katori Shinto ryu 13:00-15:00
    - Misschien nog wat kyudo...
    - Daito ryu 19:00-21:00

    @Wiets en Brecht: Lieve meiden, Ik ben blij dat jullie de kaarten mooi vinden. Ik denk wel dat juf het goed vind hoor Brechtje, misschien neemt ze haar kaart ook wel mee ;-). Knufjes, Arjan

  • 15 Februari 2008 - 10:05

    Netje:

    Kun je voor de niet-japan-lovers ook een verklarende woordenlijst maken? Ik snap nu Zazen (denk ik), maar uh.... de rest? Tis net Japans voor mij! Of was het nou chinees....!
    Enne, onze kaart komt prominent in de klas te hangen hoor! Rustgevende bamboebosjes zijn erg geschikt voor de hypere tiepjes uit mijn klas! Knuf!

  • 15 Februari 2008 - 10:12

    Arjan:

    Netje: Lijst komt er aan :-) goed idee! De foto van de kaart is gemaakt in de tuin van Hokoku-ji (een tempel in Kamakura). Ik ben er gisteren nog geweest, eigen foto's gemaakt en een kopje groene thee gedronken. De tuin is net als in de film "The house of Flying Daggers".

  • 15 Februari 2008 - 10:54

    Arjan:

    Zazen: Op je kont zitten. sommigen noemen het ook meditatie.
    Zen: Vorm van boedhistme
    Katori Shinto ryu: Zwaardvechtschool
    Daito ryu Aikijujutsu: Jujutsu-school (zonder wapens vechten)
    Kyudo: Boogschieten
    Engaku-ji: Zen-boedhistisch tempelcomplex
    XXXX-ji: Boedhistisch tempel
    Rinzai: Vorm van zen-boedhisme
    Soto: Vorm van zenboedhisme
    Kita-Kamakura: Station in Kamakura
    Kamakura: Heel oude hoofdstad van Japan
    Ofuna: Stad in Japan vlakbij Kamakura
    Zazen-kai: Zit-bijeenkomst
    Zendo: Zen-hal/plek waar je zazen doet
    Butsu-den: Zendo in Engaku-ji
    Butsu: Boeddha
    Nehan-e: De dag van Nehan (Nivana)/De dag dat Gautama Boeddha stierf
    Chanten: Soort Gregoriaanse monniken geluid maar dan Japans
    Hayama: Stad zo'n 30 minuten van Kamakura
    Issho (Fujita): Japans mannetje die een zen priester is

  • 15 Februari 2008 - 11:36

    Nijn:

    @ arjan
    boedhisTme? auuuw....
    :D:D:D

  • 15 Februari 2008 - 11:50

    Sop:

    Heey Ar de snurkie!
    Kreeg ik gister toch nog een kaartje op valentijnsdag! ;) Uit Japan nog wel, met heel charmante dikke sumo's hihihi :) dankjewel.
    Zo te lezen gaat het goed met je daar ()
    x

  • 15 Februari 2008 - 12:04

    Arjan:

    @nijn: Haha....ha! echt grappig om de jongen zonder spellingscontrolle te dissen! had je toevallig ook gezien dat ik het 2x goed had getypt? :-) Knuf en kus!

    @Sop: Ik vond het echt een kaart voor jou! X

  • 15 Februari 2008 - 12:26

    Nijn:

    ja, maar ik wordt in het dagelijks leven betaald om de fouten eruit te halen... 2 x goed spellen maakt die fout niet goed natuurlijk! lekker trouwens dat jij zoveel dames een kaart op valentijn hebt gestuurd...ik voel me echt heel speciaal nu ;'( weeeeeehh!!
    hihihihihi
    kuskuskuskuskus!

  • 15 Februari 2008 - 12:39

    Arjan:

    @nijn: sorry :-( hihi Knuf + kus

    @Iedereen: Ik heb zojuist mijn foto-capaciteit iets uitgebreid en zal dus ook wat vaker en meer foto's plaatsen

  • 15 Februari 2008 - 13:47

    Chris:

    Zo te horen gaat het erg goed met je in Japan. Ga zo door en blijf schrijven, het is leuk om te volgen (en ik weet helemaal niks van Japan, dus echt interessant!). Vele plezier en ga vaker vroeg dat bed uit!

    Chris.

  • 16 Februari 2008 - 09:10

    Arjan:

    @Chris: Leuk dat je mijn blog leest en dat je het ook nog eens boeiend vind! Groetjes aan Fre(d). ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Japan 2008

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2008

Overgewicht!

01 Maart 2008

Last day in Japan...

29 Februari 2008

Yagyu shinkage ryu *under-construction*

28 Februari 2008

Tapas en okonomiyaki

27 Februari 2008

Get(r)ouwde rotsen bij Ise
Arjan

Actief sinds 02 Feb. 2008
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 19796

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 02 Maart 2008

Japan 2008

Landen bezocht: