Onsen-addict - Reisverslag uit Himeji, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu Onsen-addict - Reisverslag uit Himeji, Japan van Arjan Tervoort - WaarBenJij.nu

Onsen-addict

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

26 Februari 2008 | Japan, Himeji

Gisteren ben ik van Nikko naar Kyoto gereisd. Ik heb een JR Pass (vrijpas voor alle treinen van de Japan Rail maatschappij, inclusief de shinkansen/bullettrains) Ik ben blij dat ik dit jaar een koffer met wieltjes heb. Vorige keer had ik die in Japan gekocht en op de terugreis gebruikt. Japanse stations zijn bijna drempel-vrij dus ik rol mijn koffer overal (waar nodig) heen en tillen is er dus niet bij.

Het was alleen wat lastig in de bus. Een jong meisje (denk ik?!?!) stond van der stoel op om mij te helpen. Hmmm, als ik de koffer niet kan tillen, ben ik bang dat die fragiele meisje dat zeker niet gaat lukken. Ik had de koffer echter al het trapje op getild voor ze haar rug kon vertillen.

Het ryokan (japanse inn) is nog steeds net zo mooi als vorige keer dat ik er was en de tuin (hoewel nu niet in het rood gehuld) is een erg prettig uitzicht. Ik heb een internetverbinding in de gezamelijke ruimte (die ik bijna voor me alleen heb). En ik heb een mooie tatami (sto-matten) kamer van 5-tatami groot (1 tatami is ongeveer 1,5 vierkante meter) en een airco die de kamer 's ochtends wel warm krijgt (heb ik vanochtend gemerkt).

Vanochtend ben ik met de bus (waarvoor mijn JR-pas ook geldig is) naar het station gegaan. Ik heb mijn shinkansenkaartjes voor vandaag, morgen en overmorgen geregeld voor respectievelijk de bestemmingen Himeji, Futaminoura en Hiroshima. Ik heb mijn trip naar Iga-Ueno laten vallen voor Hiroshima. Ik heb zo ondertussen een overkill aan kastelen gehad en ben toe aan de meest gefotografeerde Torii (shinto poort) van Japan. Deze staat in het dorpje Miyajima, vlak bij Hiroshima. Verder geeft deze trip mij de kans om Hiroshima-ookonomiyaki te eten. Hmmm, omelet met noedels en zoveel MAYO als je maar wilt.:-)

Goed vandaag dus Himeji. Ik was erg onder de indruk van dit kasteel. Zeker omdat wat ik tot nu gezien had allemaal betonconstructies waren geweest met een modern uitelijk. Himeji-jo (kasteel van Himeji) heeft een houten constructie en is erg GROOT. Dit kasteel is zeker een must-see voor alle fans van de Japanse krijger-cultuur. Ik kan er verder weinig over schrijven dan dat ik het een verfrissing vond na allen shinto schrijnen en tempels van Nikko. Ik heb een hoop foto's gemaakt en er een aantal van het kasteel en de tuin ernaast online gezet.

Jammergenoeg was het vandaag regenachtig en later in de middag ging het plenzen van de regen. Op de terugreis van Himeji las ik in mijn Lonely Planet, dat er een oude onsen in Kyoto was. Het was koud en ik was al nat van de regen dus ik besloot erheen te gaan. Een paar haltes met de metro (voor mij een eerste keer in Japan) en daarna was het niet al te ver meer lopen. Maar....dit metrostation had twee uitgangen! Daar had ik niet op gerekend. Ik koos er een.....de verkeerde!

Door de plensregen was ik driftig op zoek naar mijn onsen. Als een alcoholverslaafde op zoek naar een kroeg werd ik wanhopiger naar warm water om me heen in plaats van koud water op mijn hoofd. Na veel vragen kwam ik toch nog bij mijn versie van de slijterij aan. Ik besefte me dat ik hier in Japan een verslaving heb opgelopen. Bij mijn volgende OA-meeting zal ik de woorden spreken: "Hi, I am Arjan and I am an Onsenholic", en iederen zal roepen "Hi, Arjan!"

Dezeo onsen heeft ook twee rotembo (buitenbaden) een steenkoude en een warme. Verder zijn er kruidenbaden, een cederhouten bad, een soort electrische-jet-bad (waar ik overigens snel weer uit ging want ik kon enige lekspanning opmerken waar ik niet op zat te wachten) en nog twee waarvan ik niet weet wat ze specifiek anders maakt. Er zijn ook twee sauna's (en nu ga ik de Lonely Planet quoten, omdat ik het met ze bijzonder eens ben): een sauna is gewoon warm/heet de andere heeft ruweg de teperatuur van de zon. Ik bleef tussen het koude buitenbad en de inferno-sauna heen en weer lopen tot ik me moe van het heen en weer lopen in het kruidenbad liet zakken. Ahhh "the junky satisfaction"....

  • 26 Februari 2008 - 11:12

    Renate:

    he Arjan,
    nog even en je bent weer thuis!!!!
    ik ga vanaaf naar de musical Tarzan.
    het is hier echt rotweer nu.
    hoop dat het morgen beter is want dan is er iets feestelijks op de boerderij i.v.m. de certificering.

    ga zo eerst met pap het laminaat naar boven sjouwen.
    dan ijs halen voor de boerderij en dan om 17:15 uur naar Iems om naar Bennebroek te rijden om van uit daar te vertrekken naar Scheveningen.

    morgen wordt er op de boerderij een halve meter taart gebracht.
    een vriend v/d stichting(PAM) wilde iets leuks doen.
    :-)

    nou ik stop er weer mee.
    ik schrijf je nog wel en ik zie je zondag op Schiphol.

    liefs Renate

  • 26 Februari 2008 - 11:17

    Nog Een Keer Renate:

    hoi,
    vergeet ik nog te zeggen dat ik voor de Wii het spel van Spongebob heb en dat ik vandaag een spel krijg van Barnyard(dan ben je een koe en moet je allerlei dingen doen) en ik krijg een tennisracket,golfstick en slaghout die je aan je controller moet doen zodat je daar gemakkelijker mee kunt 'sporten'.
    kunnen we oefenen als je terug bent.
    nou dat was het wel,
    houdoe Renate

  • 26 Februari 2008 - 19:19

    Nijnie:

    ah joh, thuis kan je ook weer lekker in bad (nu met gevoegde tegels!) en dan wil ik best even het raam open zetten om de japanse kou te simuleren :-)
    btw, ga je dat vroege opstaan thuis ook toepassen?
    Stinkie!

    hihi

    xxxx

  • 27 Februari 2008 - 01:54

    Renate:

    he Ar,
    kom net pas uit bad(lekker is badderen he)
    ben naar Tarzan geweest.
    we zaten op rij 5 en konden alles goed zien.
    de apan(geen echte hoor) vlogen aan lianen boven je hoofd.
    was echt super cool,zou zo nog eens gaan.

  • 27 Februari 2008 - 02:16

    Renate:

    apan = APEN
    :-)

  • 27 Februari 2008 - 12:29

    Rianne:

    Hey Arjan, leuk om al je verhalen te lezen, het klinkt goed daar in Japan:) Veel plezier nog de laatste dagen en succes met afscheid nemen van de Onsen;) groetjes, Rianne

  • 27 Februari 2008 - 21:58

    Arjan:

    @Renate: Ben je al moe van het laminaat sjouwen? Goed dat Tarzan leuk was, ik ben niet zo van de Nederlands gesproken musicals...

    @nijnie: Over dat vroege opstaan... Hmm, dat lukt hier vooral goed omdat ik niemand heb om een ochtend humeur tegen te hebben. Alleen mijzelf. Heel frustrerend!

    @Rianne: Hoi Rianne leuk dat je mijn blog leest. Nog maar een paar daagjes en dat ben ik weer in het "warme" Nederland :-P...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Himeji

Japan 2008

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2008

Overgewicht!

01 Maart 2008

Last day in Japan...

29 Februari 2008

Yagyu shinkage ryu *under-construction*

28 Februari 2008

Tapas en okonomiyaki

27 Februari 2008

Get(r)ouwde rotsen bij Ise
Arjan

Actief sinds 02 Feb. 2008
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 19798

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 02 Maart 2008

Japan 2008

Landen bezocht: